al weer noordelijker, enhet réégent maar door..

28 april 2013 - Châteaurenard, Frankrijk

Dag 19, donderdag 25 april.

Niets over te vertellen zegt A. Maar we gaan wéér naar de Casino Géant, op bijna 8 km, dan bewegen we toch nog. ’s Ochtends is het somber, maar als we bepakt en bezakt uit de supermarkt komen- hoe we alles mee moesten nemen hadden we van te voren nog niet goed overdacht- schijnt de zon toch nog weer. Weer langs de kust terug, het blijft hier erg druk, dwz. het is een hele drukke weg en ze rijden hier ook zo hard. ’s Avonds kijken we nog even of er berichten zijn, een aantal had A. nog niet gezien, o.a. die van S&S over de paniek van Mem vanwege een aanmaning van de belasting; Sjoerd heeft dat allemaal perfect voor mij geregeld.

Dag 20, vrijdag 26 april. Zitten om 10 uur op de fiets, in totaal bewolkt weer, om naar de markt te gaan in St Aygulf. Altijd weer leuk, al die lekkere spullen, grote bakken met kant-en-klare paella, allerlei soorten worsten en kazen, olijven en potten honing..We kopen zalm om te grillen als troost voor het slechte weer, en asperges voor morgen , ook voor troost voor het slechte weer en we scoren weer teeshirtjes voor de mannetjes: allebei donkerblauw, maar wèl met een verschillende opdruk. Na afloop drinken we, op de hoek bij de markt, een capuchino voor…€7,40!!

Beladen fietsen we weer terug, en gaan op het terras zitten om op internet te kijken hoe het weer hier wordt: de zondvloed staat ons te wachten. Morgen gaan we verder noordwaarts, waar het óók niet best is, maar waar de camping misschien niet onderloopt, want daar is A. hier bang voor. Om 5 uur gaat de zalm op het grilplaatje, en die hebben we in een mum van tijd op  En ’s avonds doen we een SPELLETJE! ( wat ik ook nog royaal win.)

Dag 21, zaterdag 27 april. We staan op met ons normale ritueel: ontbijt met “fruitbakje”, douchen en opruimen. Gistermiddag hebben we al afscheid van Nathalie genomen, de receptioniste met wie ik nogal wat heb afgepraat, dus we kunnen zó de camping afrijden. We gaan richting de D7 richting DN7 richting Le Muy, en verder naarAix-en Provence. Vóór Aix nemen we een stukje Péage rond Aix, en dan vervolgen we de DN7 naar Lambesc,waar we op de camping willen staan. Daar aangekomen is er niemand in de receptie, en het is ook niks voor ons, heel veel bomen zodat we de schotel niet kunnen gebruiken, dus rijden we door, en het gemakkelijkst is te bereiken de camperplaats in het plaatsje Pélissanne. Het is ondertussen af en toe gaan regenen, de ruitenwissers maken echt overuren, en in de regen komen we bij de camperplaats aan. Hij is nog niet vol, we kunnen er makkelijk bij, er is water, maar de electriek  die beloofd is, is er niet: de aanvoerkabels zijn afgeknipt. We zoeken een plekje naast een lange camper waarin niemand is. Er staat nog een Nederlander, en een grote franse Rapido, die aan het eind van de middag zijn aggregaat aanzet: als-ie die maar wèl uit doet, vannacht.

Ik tank wat extra water, we drinken thee, met de laatste rest van de héérlijke “millefeuilles” ,en houden, een beetje gespannen, het verloop van de stroom in de gaten. We maken een wandelingetje door het dorp, we staan niet ver van het centrum, maar morgen gaan we naar een camping. We zetten de tv aan, dat gaat prima, eten de op de markt gekochte asperges; een “crime” om te schillen, en de onderste helft is taai. Maar de bovenste delen smaken prima, en een kilo voor ons samen is genoeg. We maken het niet laat, het wordt ook koud, de gaskachel gaat aan, en de boiler is al aangezet, buiten wordt het 8 gr., met af en toe een regenbui, ’s nachts hóóst het een paar keer; dat belooft morgen wat!

Dag 22, zondag 28 april.

Even voor achten worden we wakker, A. is vannacht misselijk geweest, misschien van het water? Een karig ontbijt, ik douche in de camper, dat gaat eigenlijk prima, alleen heb je veel ná te dweilen, wassen af en  maken de boel klaar voor vertrek. We rijden naar St.Chamas, naar een camping die moet liggen aan een groot binnenmeer, in de buurt van Marseille. We rijden, het is nog droog, een heuvelrij over, en komen in de richting van de binnenzee, het Etang de Berre. Een prachtig uitzicht over het meer, maar ver van dorpen vandaan. Een mooie plek om beter weer af te wachten, maar de camping, Le Canet Plage, is dicht, het hek op slot. Je kunt een telefoonnummer bellen, maar daar begin ik niet aan: ze willen ons hebben, of niet. Er komt een busje aan, daar stappen mannen uit, naar het kenteken Roemenen, en die doen het hek open, en weer dicht. Wèg hier! Maar wel jammer. Verder, dan maar naar Salon de Provence, naar camping Nostradamus. Het regent stevig, in de bui rijden we rond zonder de plek te vinden.. Mien stuurt ons door héél kleine straatjes..

We nemen zelf het heft in handen, en uiteindelijk komen we bij de camping Nostradamus..hier heeft het ook flink geregend, niemand op de receptie, wel een kaartje dat men later komt. Alle plekken gras en modder, en geen zicht op een tv-satelliet. Ook hier weg! Op naar Orgon, waar plekken zijn, geschikt voor campers. We kunnen er alleen niet komen, de weg is versperd, en naar de camping alleen éénrichtingverkeer. Vooruit, we kunnen nog naar één plek, nog steeds in de regen, Chateaurenard, en daar worden we heel vriendelijk ontvangen. Hier gaan we dan maar staan, in de stromende regen. Stroom aan, kopje thee, en zitten. Ik knap even een uiltje, werk na het eten dit verslag bij. Hier is gratis internet, het eerste dat we zoeken is de weersvoorspelling: tot en met woensdag regen, en nog eens regen. We doen maar een “winterslaapje-in-het-voorjaar”.

Dag 23, maandag 29 april.

Dit is weer zo’n dag: regen,regen,regen. We doen niet veel anders dan in de camper zitten, en wat slapen. Af en toe een beetje lichter, en de vooruitzichten zijn ook niet best.

In een “droge bui” als het even niet regent,stappen we naar buiten om het stadje te verkennen, met de kaart in de hand die we van Aurélia, de jonge vrouw van de eigenaar , hebben meegekregen .  Buiten de poort staan we er even op te kijken, want de stad is gedraaid. Er rijdt een auto de poort uit, een Nederlandse auto, waarvan het raampje opengaat, en we worden gevraagd of we het kunnen vinden, en of we mee willen rijden naar het centrum; dat slaan we niet af, en zo komen we zonder een stap te zetten in Chateaurenard. Daar gaan we eruit, eerst naar de VVV, krijgen we nóg zo’n kaart en wandelen we rond. In eerste instantie denkt A. dat we niet de helling op kunnen lopen naar het oude chateau, dat hoog boven het stadje ligt, later doen we het tóch, en het valt reuze mee. Een prachtig uitzicht over het stadje, maar geen geweldige gebouwen of zoiets. In de verte denken we wel Avignon te kunnen zien. Ik loop nog even hogerop, om de toren die half ingestort en weer opgebouwd is te bekijken en een fotootje te maken: heel bijzonder om zo’n opengewerkte toren te zien, het is meer een” ingestorte “rotte tand “. We lopen weer terug naar de camping, en vergissen ons niet in de route

Ik ga er later nog even op de fiets op uit, om te kijken of woensdag 1 mei de winkels open zijn, maar werkelijk àlles is hier dan dicht,vanwege de dag van de arbeid. Dus moeten we er morgen wel even uit om boodschappen te doen.

Dag 24, dinsdag 30 april. Lang leve de satellietschotel, we kunnen het gebeuren in Amsterdam volgen, en zitten de hele dag te kijken. Er is dan ook niet veel anders  te doen, in de tijd tussen de inhuldiging en het avondprogramma gaan we op de fiets naar de Hyper U, zodat we morgen wat te eten hebben, en dan maar weer kijken. Het is toch wel indrukwekkend.. En het regent hier maar door, af en toe zelfs zwaar..

Dag 25, woensdag 1 mei. Vannacht heeft het weer hard geregend, om 8 uur vanmorgen zelfs nog een flinke bui. We kijken weer even naar het nieuws, maar na de tweede herhaling weet je het wel. Van een Nederlandse caravanner heeft A.gehoord dat het vandaag zonnig en 20 gr. wordt, dat zie ik later ook terug bij het kantoortje van de camping als ik brood haal. Waarom weten wìj dat nou nooit.. Nou, moet je op internet kijken. Dat doet A. als ik wc leeg en vuil water wegbreng, en het lijkt overal hier in het zuiden wel wat beter te worden… maar niet stabiel, eind van de week weer regenbuien. Wat gaan we doen, en gaan we nog naar St.Jean-le-Centenier? Vanmiddag gaan we maar een stukje fietsen, en kijken of we nog iets van de 1 mei festiviteiten kunnen meemaken.

1. Saskia:
    28 april 2013
    Oei, het ziet er ook koud uit! Wat jammer zeg! Maar t is hier ook niet warm, wel zonnig geloof ik. Vandaag niet veel van gezien want ik zat in de sporthal waar ik onze dames 1 met vlag en wimpel zag promoveren naar de 2e divisie. Dat was leuk!
    Hopen dat het overal in Europa wat beter wordt, des te leuker voor koninginnedag ( de laatste ). Blijf schrijven! Dikke kus, sas
  2. Nynke:
    1 mei 2013
    Ik heb gezien dat het imiddels ook bij jullie beter is, zal tijd worden ook he?? Raar dat al die campings nog dicth zijn, hadden jullie denk ik ook geen rekening mee gehouden? Kus