Weer naar huis...

16 mei 2013 - Weert, Nederland

Dag 37, maandag 13 mei.

Het is wel weer  mooi weer, maar flinke windstoten. Vannacht was er een heel open hemel, met een vracht aan sterren, en lichte delen melkweg … prachtig! Ik ben om 7 uur op, lekker warme douche. Dat mag ook wel, het is vannacht weer flink koud geweest, en er waaien nog steeds van die rukwinden, de rafales. We vertrekken om 9 uur.km.st.33650. Na lang dubben gaan we via de vallei van de Rhône, en niet langs Le Puy en Velay; na een km of 10 komen we tot de conclusie dat via Le Puy misschien korter geweest zou zijn. We kennen de route die we nu rijden zo langzamerhand wel, doen boodschappen in La Voulte, ons welbekend. Daar doen we dan ruim een uur over, en dat kost tijd, maar die hebben we…We eindigen in Balbigny, een beetje vervallen camping, met hooguit tien caravans, etc. Het is nog mooi weer, op onze stoeltjes aan het pad, de camper op de voorpoten, die in de zachte grond weg zakken, drinken we thee en rosé, en luisteren naar de geluiden van de Loire, die hier vlakbij stroomt, en hard bovendien. A. 15.45, km, afg.208,9. Wel een plekje om te onthouden.

Onze route: Le Teil-Tournon-Annonay-St.Etienne-Balbigny.

Dag 38, dinsdag 13 mei.

Ik ben even na zevenen op, we doen rustig aan, vandaag rijden we naar Arnay-le-Duc, zo’n 180 km. Mien plant de routes heel goed, we zijn best over haar te spreken. V.9.30 u. We gaan ri. Autun, en houden dat vast. Bij een klein plaatsje, Guegnon tanken we weer eens, voor €60,07, bij de Auchan.. die zie je toch niet zo veel. Af en toe betrekt het wat, maar we komen in stralende zon aan, vinden snel een plek op asfalt, en hebben een heerlijke middag. A.14.00 u, afg. 178,6. We moeten nu wel plannen, hoe we de bijna 800 km in drie dagen vol maken. Na “rijp beraad “ besluiten we: morgen op een camperplaats in Commercy (280 km), of Verdun, of Dun-sur-Meuse, of toch nog Stenay. We zien wel weer.

De route: Balbigny—Roanne—Digoin—Autun--Arnay-le Duc.

Dag 39, woensdag 14 mei.

Na de prachtige middag, warm in de zon, beter kun je het niet bedenken, gaat het ’s nacht om één uur regenen, en af en toe ook onweren, niet zo hard,maar hard genoeg. Gistermiddag had ik al gemerkt, dat er geen warm afwaswater was, ’s avonds heb ik in de (dames)doucheruimte gekeken, de herenafdeling is dicht, of er dáár warm water was…nee,dus. Ik sprak een Engelsman, die nu koud ging douchen, en die al geklaagd had, gisteren waarschijnlijk, dat er geen warme douches waren, er zou iets aan gedaan worden, maar ’t was nog steeds koud. Nu, vanmorgen, loop ik in de regen naar het toiletgebouw, hoor de douche, heel vaak op de knop gedrukt, ik neem de steel van de trekker en druk op de doucheknop…koud. Even later komt er een engelse vrouw uit het douchehokje, een lange ochtendjas aan, die vertelt dat ze koud heeft gedoucht…wat een durf, ik doe het niet. Gisteravond hebben we de waterverwarming al aan gezet, vanmorgen kunnen we douchen in de camper, en dat gaat heel goed. Je moet na afloop alleen een poosje dweilen. Opgefrist ga ik de wc legen, vind geen stortplaats bij het toiletgebouw, vraag aan de man die de warmwatervoorziening heeft gerepareerd, NU is er dus wel warm water.. hij weet het ook niet, vraagt aan de schoonmaakster die al aan het werk is, en die vertelt dat het bij het àndere toiletgebouw is. Daar naar toe, kan wel storten,maar de kranen doen het niet, dus niet wegspoelen en ook de wc container niet omspoelen…met een laatste restje water uit een kraan spoel ik het ding om, en laat het maar zo. Bij het wegrijden vertel ik mijn klacht, en zeg dat ik toch wel de helft van ons kampgeld terug verwacht; meisje zegt botweg nee, zonder toelichting. Dan zijn we gauw klaar..

V. om 9.10u uit Arnay, rijden door de Morvan, het regent veel,maar het is hier toch wel erg mooi, al zou de zon er op moeten schijnen. We hebben veel regenbuien, af en toe wat minder regen, maar het blijft veelal nat. Onze route: Saulieu—Montbard—Chatillon-s-Seine —Chaumont…allemaal plaatsen waar je eens even zou moeten kijken, maar dat gaat vandaag niet, helaas. Van Chaumont door het land dat we “befietst”hebben met Sas en Robin, langs binnenwegen, door bijv. Liffol-le-Grand, en dan nòg kleinere wegen, en de regen stróómt maar door, naar Domrémy-la-Pucelle, voor eeuwig op de kaart gezet als geboorteplaats van Jeanne d’Arc. Overal waar we langs de Maas komen staat het water hoog en stroomt het snel; ook op het land liggen hier en daar grote waterplassen. De verdere route hebben we op de heenweg ook gereden: Vaucouleurs—Void Vaucon—Commercy. Het is nog vroeg genoeg, en ergens op deze route ga ik een poosje liggen, en val even in slaap. Genoeg om nog een stuk te rijden, en zo rijden we de camperplaats van Commercy voorbij, ook de camping in Sivry-sur-Meuse, waar Johannes van opgaf, en door Verdun waar we tanken bij de Cora. We richten ons op Dun-sur-Meuse, waar we op de heenweg ook hebben gestaan. Het is eindelijk droog, we kunnen even buurten, we zien dat de planten en bomen flink zijn uitgebot, en je kunt zelfs buiten zitten. Een van de camperaars, want er staan er al een stuk of acht, vertelt dat de douche ook heerlijk is; die was op de heenweg nog niet open.  A. 17.00 uur,  afg. 353,6 km, dat was een héél eind. Na het eten maken we nog een wandelingetje, zien hoe het water van de Maas van een hellinkje af stort, op twee plekken, want de Maas is hier dubbel, het eilandje , vol huizen , heet dan ook Isle de Meuse. We ontdekken ook een bakker, daar ga ik morgen naar toe..

Dag 40, donderdag 15 mei.

Weer om 7 uur op,meteen onder de warme douche..heerlijk. Het heeft de hele nacht geregend, en dat gaat maar steeds door. Ik leeg de wc en het afvalwater, en loop dan naar de bakker, een grand pain en een pain raisin, de gewone boodschap. Als het regent schieten we toch wat minder op, V.09.30 u. We besluiten op het laatste nippertje, in Stenay, waar het europees museum voor het bier is gevestigd (dat moeten Jan en Jur zien) om de geplande route van Mien te volgen. Daar komt ze uitstekend uit, dwars door het platteland van noord-Frankrijk en zuid-België : Villers-devant-Orval (jammer, geen foto van gemaakt, en dan: waar ligt dan Orval-zèlf?)-Florenville-Neufchateau- en de E25 op, de aloude “varkentjesweg”. Ik rij stevig door, maar het blijft regenen, dus niet àl te stevig. Ergens op een parkeerplaats dicht bij Luik ga ik even liggen en eten we de grand pain, weer lekker. Dan door, we verrijden ons even op de rondweg om Luik en zitten dan zomaar in Luik zelf, maar kunnen snel keren en weer op de rondweg komen Mien leidt ons voortreffelijk om Luik heen, en richting Maastricht. Een volgende keer gaan we de route Van Johannes volgen, langs Verviers. Maastricht geeft wat file, maar niet eens zo veel, het is ook nog geen vakantie, al rijden er al honderden caravans en campers naar het zuiden. Na Maastricht is het appeltje-eitje naar Weert, maar we door Mien naar toe worden geleid. Voor Maastricht had ik al gebeld, en we worden hartelijk ontvangen met koffie en vlaai, waarvan mevrouw (Fonteijn) zeker weet dat de vlaai een Weertse uitvinding is.A. 15.50 uur, afg. 279,1 km. Dan doen we thuis de kachel aan, en drinken thee. A. gaat even liggen en slaapt zomaar 2 uur, terwijl ik dit verslag bij-werk.  Morgen de laatste etappe naar Nieuw-Vennep.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Nynke:
    16 mei 2013
    He wat fijn dat jullie er weer bijna zijn! T weer wil maar niet echt opknappen, ook hier niet hoor. Je hebt een klein foutje in de data gemaakt, maar een kniesoor (ikke dus) die daar op let... :-) Het is vandaag al donderdag de 16e... ja, wat gaat het snel! We kijken ernaar uit om jullie te zien, hopelijk al morgen! Kus!!
  2. Kees en Annelies van Woerkom:
    16 mei 2013
    Hallo,
    dus eerder terug dan gedacht/verwacht. Het weer is hier niet veel beter: regen en kou. Wanneer zijn jullie weer in Joure?
  3. Janna:
    17 mei 2013